SCOOPS
SCOOPS 2017.
2. Prosinac 2017

Tamo gdje žive legende

Jamajci puno toga nedostaje. Posao, redovna plaća i sigurnost od prelijetajući metaka su na primjer tamo u kroničnom manjku (i ne samo kod njih). Ali ono čega tamo zaista ima na pretek su legende. Ne samo one pričane i prepričavane, već i živih legendi, koje su još uvijek tamo iako je se glazba, koju su pokrenuli prije skoro pola stoljeća, osamostalila i u međuvremenu postala svjetski raširena. Michael Prophet, Earl 16 i Rod Taylor su neke od tih legendi. Sva trojica su zakoračili u šezdesete, ali umjesto da odu u mirovinu oni su još uvijek aktivni i fresh kao na početku, što pokazuju britanski Vibronics u najnovijoj seriji 7-inčeva "Legends of Jamaica". Iako je se i sam reggae, kakav je bio u njihovoj mladosti, promijenio i napredovao dalje, oni se prilagođavaju svakoj novoj struji, pa tako i tipičnom reggae/dubu britanske škole, kakvog predstavljaju Vibronics. I koji ima malo podudarnih točaka s izvornim jamajkanskim, osim ako izuzmemo osnovu basa i ritma, te istu ideološku i tematsku matricu, koja važi još od samih početaka ove glazbe i ostaje nepromijenjena, ma kroz koliko promjena ona još bude prolazila. A ideje su, poznato je, najteže za istrijebiti. Posebno ako su one tako univerzalne kao ove, koje stoje iza reggaea i koje su ova trojica izvanrednih pjevača predstavljali tijekom svojih karijera još od sredine sedamdesetih godina. Od početnog, klasičnog roots reggaea preko dub i dancehalla, sve do u digitalno doba. U devedesetima i ranim dvijetisućitim su i dalje ostali aktivni, sve do danas. U sva tri limitirana 7-inčna izdanja se okreće oko osnovnih ideja i niti vodilja reggaea, a to su rastafarijanizam u "Give Me the Feelings" s Michael Prophetom, edukacija u "A Chapter A Day" s Earl 16 i kritički (buntovnički) stav prema sistemu i centrima moći, kao što Rod Taylor prakticira u "Writings on the Wall". Vibronics se pokazuju s najbolje strane da bi dostojno upriličili ovu kolaboraciju s legendama. Beatovi stupaju kao krdo slonova, krupni basevi odjekuju u dinamičnim, militantnim riddimima i ekstravagantnim miksom. Posebno u dub verzijama Vibronics idu do maksimuma i daju zapravo do znanja da su i oni sami već - legende.